Nieuw! Volg de voortgang van de bouw in de blog!

Na een aantal jaren de baan met Digikeijs-modules (en de nodige perikelen) bestuurd te hebben, is de baan begin 2022 omgebouwd naar het Dinamo systeem van VPEB (Van Perlo Elektronica en Besturingstechniek). Anders dan systemen die gebruik maken van boosters en waarbij de baan één grote stroomkring is, moet je de baan met Dinamo ook fysiek verdelen in blokken.


Dinamo kent een aantal voordelen ten op zichte van andere digitale systemen:



Het eerste punt, de kortsluitdetectie per blok, is voor ons een van de belangrijkste voordelen van het Dinamo-systeem. Op een grote modelbaan, waar ook nog eens veel sporen niet in het zicht liggen, is het een verademing als niet de hele baan stilstaat als ergens een kortsluiting optreedt, maar alleen die ene trein in dat ene blok. Daarbij geeft Dinamo aan iTrain door waar kortsluiting opgetreden is, zodat je op het beeldscherm het betreffende bloksymbool rood ziet knipperen.


Voor de besturing van treinen kent Dinamo slechts drie verschillende modules:



Met deze drie modules kan men een complete modelbaan besturen, waarbij er minimaal één RM-C nodig is en afhankelijk van de omvang van de baan een bepaald aantal TM44's en OC32/NG's.


Wij hebben er echter voor gekozen om meerdere RM-C's te gebruiken:



De reden voor deze splitsing is enerzijds het grote aantal TM44 en OC32/NG modules die op de bus aangesloten zijn, maar ook de wens een deel van de baan buiten bedrijf te kunnen stellen en op een ander deel toch te kunnen rijden. Daarnaast maken we hierdoor een scheiding tussen het rijden van treinen en het schakelen van accessoires.


Voor de "normale" blokken, die gebruikt worden voor de trajecten, stationssporen en opstelsporen zijn 88 blokuitgangen nodig. Daarnaast zijn er blokuitgangen voor wissels en engelsmannen, wat het totaal op 108 uitgangen brengt, Naast de TM44's zijn ook modules van de eerste generatie Dinamo (Dinamo Classic genaamd) in gebruik, namelijk de TM-H's en CD16's. Deze worden met name in de stations Pontresina en Cavaglia gebruikt omdat hiermee bezetmeldingen in grote wisselstraten eenvoudiger gerealiseerd kunnen worden.


Bekijk hier het schema van ons RS485-netwerk.



Dinamo