Nieuw! Volg de voortgang van de bouw in de blog!

Net als het andere railmateriaal, zijn de wissels en kruiswissels (Engelsmannen) op de modelbaan van het merk PECO. We gebruiken de wissels van het type SL-E, dat wil zeggen dat ze een metalen puntstuk hebben dat apart gevoed moet worden. Afhankelijk van de positie van de wisseltong moet het puntstuk gevoed worden uit een van de railstaven.


Voor het bedienen van de wissels zijn motoren van het merk MTB in gebruik. De eerste baandelen met het type MP1, later zijn we de MP5 en MP6 gaan gebruiken. MTB heeft inmiddels de MP5 en MP6 vervangen door het type MP4. Het verschil tussen deze motoren wordt op de website van MTB duidelijk uitgelegd. Onze belangrijkste redenen om over te stappen op de MP5 en MP6 is het feit dat ze iets robuuster zijn en aangesloten worden met een stekker in plaats van hele kleine schroefterminals, zoals bij de MP1.

Wisselbesturing
De aansturing van de motoren gebeurt door de OC32/NG's, die ook de relais voor het puntstuk schakelen. Bij het omleggen van een wissel moet het puntstuk op het juiste moment geschakeld worden, omdat anders kortsluiting optreedt. Eén methode is door met timers in de OC32/NG te werken, zodat het schakelen van het polariteitsrelais halverwege het omleggen van de wisseltong gebeurt. Deze manier is dus afhankelijk van de snelheid waarmee de tong omgelegd wordt, dus hoe snel de motor draait. Gevolg is dat de timer afhankelijk is van de motor en het vervangen van een motor zou kunnen betekenen dat de timer in de OC32/NG aangepast moet worden.

We hebben gekozen voor een andere benadering, wat wel betekent dat er twee relais per wissel nodig zijn. Op het moment dat de OC32/NG het wisselcommando stuurt, wordt het eerste relais meteen actief, waardoor het puntstuk stroomloos wordt. Vervolgens begint de motor te draaien en schakelt het andere relais de polariteit om. Zodra de gewenste wisselstand bereikt is, wordt valt het eerste relais af en zet de omgepoolde spanning op het puntstuk.

Er wordt gebruik gemaakt van relaiskaarten van onbekend Chinees fabrikaat, maar in de praktijk functioneren deze prima, zijn redelijk geprijsd en zijn zeer betrouwbaar. Het enige waar je commentaar op zou kunnen hebben is de kwaliteit van de schroefterminals. Afhankelijk van het aantal te bedienen wissels gebruiken we relaiskaarten met 4, 8 of 16 relais. Omdat de relaiskaarten voorzien zijn van ingangen met opto-couplers, kunnen ze moeiteloos geschakeld worden met standaard uitgangen van de OC32/NG.

Het ompoolcontact op de MTB-motor wordt gebruikt om de wisselstand via als input geconfigureerde pinnen van de OC32/NG aan iTrain door te geven. Op deze manier "weet" iTrain altijd hoe de wissel ligt. In de rechtdoor of afbuigende stand is slechts één van de twee inputs actief en als de wissel geschakeld wordt of een storing vertoont (bijvoorbeeld ten gevolge van een defecte motor), dan zijn geen van de twee inputs actief. In het laatste geval zal iTrain geen rijweg inleggen over de wissel die een storing veroorzaakt.

Deze oplossing kost wel wat hardware, maar biedt een maximale zekerheid dat een wissel juist omgelegd is. De enige onzekerheid die overblijft en eigenlijk redelijkerwijs niet opgelost kan worden, is het loskomen van de verenstalen steldraad tussen motor en wisseltong. Bekijk ook hoe wij de montage van de motoren gedaan hebben.

Naast deze bediening van de wissel maken we ook gebruik van bezetspoordetectie in de wissel. Mocht er dus een locomotief of wagon in de wissel staan, dan vindt door stroomdetectie via de assen van het voertuig terugmelding naar iTrain plaats en zal de wissel niet omgelegd worden. Voorwaarde hierbij is natuurlijk dat alle wagons van binnenverlichting dan wel weerstandsassen voorzien zijn.

Voor één wissel is nodig:

2 uitgangen van de OC32/NG voor de motor (linksom en rechtsom draaien)
2 uitgangen van de OC32/NG voor het schakelen van de relais (puntstuk in/uit en polariteit schakelen)
2 inputs van de OC32/NG voor het uitlezen van de wisselstand
1 wisselmotor
2 relais
1 bezetmelder op de TM44 c.q. CD16