Nieuw! Volg de voortgang van de bouw in de blog!
Het eerste ontwerp van de baan stamt uit 2017 en bestond uit niet veel meer dan een groot schaduwstation. Dit deel is in de periode 2017-2019 op twee tijdelijke locaties gebouwd. Daar was echter niet voldoende ruimte beschikbaar om een baan zoals nu gerealiseerd wordt, te kunnen bouwen. Verschillende plannen zijn in die periode gepasseerd, zoals Versam-Safien in de Rheinschlucht, daarna Filisur en als laatste Disentis vanwege de combinatie RhB en MGB met tandrad. Uiteindelijk is gekozen voor Pontresina om met zowel materieel van het Stammnetz als de Bernina Bahn te kunnen rijden.

Nadat in 2020 de huidige ruimte van 12x5 meter in Hasselt betrokken kon worden, is het actuele ontwerp ontstaan. Als thema is de Rhätische Bahn tussen St. Moritz/Samedan en Cavaglia gekozen, waarbij deze stations fictief zijn en als schaduwstation zijn uitgevoerd. In het zichtbare deel liggen de stations Pontresina, Ospizio Bernina en Alp Grüm. Op het moment dat we de bouw zouden beginnen, sloeg Covid toe en dit vertraagde onze plannen aanzienlijk.
Voor het ontwerpen is het programma AnyRail gebruikt. Deze software had voor ons voldoende mogelijkheden het baanplan in de beschikbare ruimte te tekenen. Behoefte aan geavanceerde functionaliteit, zoals het tekenen van bovenleiding, 3D-weergave en tekeningen van modules en spanten hadden we niet, omdat we tijdens de bouw toch de vrijheid wilden hebben de nodige aanpassingen te doen.

De opzet van de baan is in een E-vorm, waarbij het station Pontresina (bouwfase 1) in de middenpoot ligt en de stations Ospizo Bernina (bouwfase 2) en Alp Grüm (bouwfase 3) ieder in een van de andere poten langs de wanden. Deze drie baandelen zijn technisch volledig gerealiseerd en worden volop bereden. Ook is hier het landschap voor een groot deel gerealiseerd en wordt nu afgebouwd met bovenleiding, seinen en scènes.

In het ontwerp van 2020 was boven de helix (rechts van station Pontresina) alleen het verbindingsspoor tussen Ospizio Bernina en Alp Grüm getekend. Later is besloten op deze plek een dorp te bouwen met als inspiratiebron gebouwen zoals ze in Bergün en Samedan staan.

Bouwfase 4 is reeds grofweg ontworpen, maar de bouw begint pas als de huidige baandelen klaar zijn. Het gaat dan om een deel van het Albula traject tussen Bergün en Preda en zal aansluiten op het schaduwstation Samedan.

In de ruimte is tevens plaats voor een grote werktafel in L-vorm met voldoende bergruimte eronder en erboven.
Het ontwerp