Nieuw! Volg de voortgang van de bouw in de blog!
Het schaduwstation bestaat uit zes sporen, drie sporen voor treinen richting Samedan en drie sporen voor treinen richting St. Moritz. Elk spoor bestaat uit twee achterelkaar liggende blokken, zodat we twee treinen per spoor kunnen opstellen. In totaal is er dus in het schaduwstation plaats voor twaalf treinen. Vanuit de helix loopt een omloopspoor naar de inrijzijde van het schaduwstation.

Aan de uitrijzijde van het schaduwstation is de dubbelsporige helix gebouw om met vier slagen van 80 cm naar 120 cm te komen. Het binnenspoor van de helix gaat van Samedan naar Pontresina en het buitenspoor van St. Moritz naar Pontresina. Aan het eind van de helix komen de sporen uit twee tunnelportalen en dat is meteen het niveau van station Pontresina.  De keerlus aan de inrijzijde van het schaduwstation is tijdelijk, want als we in 2025 het baandeel Albula gaan bouwen, wordt deze situatie aangepast.
Schaduwstation St. Moritz/Samedan