Nieuw! Volg de voortgang van de bouw in de blog!
Draaischijf
Bij het station Ospizio Bernina staat een locomotiefloods waarin zich een draaischijf bevindt. Het doel van deze draaischijf is het keren van de sneeuwschuiver en dat is ook de reden dat de draaischijf in de loods ligt. Misschien een vreemde constructie, maar op 2253 meter een draaischijf in de open lucht, zou op het moment dat deze nodig is, onder een pak sneeuw van misschien wel 3 meter liggen!

Uiteraard hebben we ook deze draaischijf als werkend model op de baan opgenomen. De draaischijf zelf is een laser cut model gemaakt door DCC Train Automation in de UK en de aandrijving is een eigen ontwikkeling.
Onder de brug bevindt zich een stappenmotor die aangestuurd wordt door een Arduino (wordt later een ESP32) met een CNC-shield zoals dat bijvoorbeeld gebruikt wordt in 3D-printers. Op de as van de stappenmotor dit een rondsel dat verbonden wordt met de brug. Op dit rondsel zit een uitstekende nok die een microswitch bedient om de nul-positie van de brug te bepalen als het systeem ingeschakeld wordt. Montageplaat en rondsel zijn op de eigen 3D printer gemaakt.
De verbinding met iTrain is op basis van een USB-poort, welke door de DTC-interface van iTrain bestuurd wordt. Deze interface is oorspronkelijk gemaakt voor de DinaSys draaischijfbesturing en is met de Arduino bruikbaar door het protocol in die software te bouwen. iTrain stuurt via de interface niet alleen commando's naar de draaischijf, maar ontvangt ook de exacte positie van de brugdraaischijfbesturing, zodat ook op het beeldscherm het draaien van de brug te volgen is.

Een andere bijzonderheid van deze draaischijfbesturing is de proportionele snelheidsregeling. Hiermee wordt de draaisnelheid van de brug elektronisch geregeld, zodat deze langzaam op gang komt en ook weer stapsgewijs afremt als hij de eindpositie nadert.