Nieuw! Volg de voortgang van de bouw in de blog!
H0m baan

Mijn (of eigenlijk onze, want Marieke bouwt ook mee) modelbaan op zolder heeft twee themas: “Disentis/Mustér” en “Stuls”.

Oorspronkelijk was het mijn bedoeling om een station te bouwen voor de locwisseling tussen de Rhätische Bahn (RhB) en de Furka Oberalp Bahn (FO). Dat werd dus Disentis/Mustér. Het railplan is echter zo groot en mijn ruimte is beperkt, zodat het wel het station en de bijgebouwen wordt, maar geen tracé voor de FO. De treinen rijden vanuit Disentis/Mustér over een brug naar Stuls en vervolgens naar het schaduwstation onder Stuls. Dit is grotendeels klaar en in werking.

Het station Disentis/Mustér is nog niet helemaal klaar. De meeste gebouwen van de oude situatie, dus van voor de betonnen overkapping, zijn reeds in mijn bezit en deels ook al gebouwd. De sporen en de draaischijf ligt er, de lokloodsen zijn gebouwd en worden later geplaatst zodra de bovenleiding boven de draaischijf is gemonteerd.

De kiosk, links van het station, heb ik aangekocht van Modellbau Atelier Pirovino in Igis Zwitserland,  net als alle gebouwen van Disentis/Mustér, uitgezonderd de goederenloods. Omdat dit gebouw merendeel uit gips elementen bestaat heb ik besloten dit gebouw met een 3D printer na te bouwen.

Ook het station van Stuls is van Pirovino, dit is door mij gebouwd. Deze bouwpakketten zijn mooi, maar voor een beginnende modelbouwer niet aan te raden.

Ook onder Disentis/Mustér ligt een schaduw station met 4 sporen. Dit station wordt door middel van een helix bereikt. Dit station is gereed.

Besturing

De modelbaan wordt met iTrain en Dinamo aangestuurd. Het voordeel hiervan is dat ik veel knowhow krijg van Frans en van het bouwen van onze modelbaan in Hasselt.

Baan thuis bij Hente
LGB Baan

Naast de modelbaan op zolder ligt er ook een kleine 100 meter rails in de tuin. Dit is weer heel anders dan de modelbaan op zolder. De LGB baan ligt gewoon het hele jaar in de tuin, ook met sneeuw etc. Het enige wat ik moet doen om de rijden is even met een dweilstok over de rail gaan. De messingrail in verzinkt en kan dus niet meer oxideren.

Het tracé is niet meer dan een cirkel met een groot station en een groot inhaalspoor. Het rijdend materieel bestaat uit locomotieven en rijtuigen van de RhB en FO.

De meeste locomotieven zijn voorzien van een geluidsdecoder, dat vooral bij stoomlocomotieven een leuk effect geeft. Ook is een van de locomotieven voorzien van een Jodelaar. Bij het 100-jarig bestaan van de RhB in 2003 gaf locomotief Ge 4/4 III 642 met een Jodelnummer aan wanneer een station werd ingereden.

De aansturing gebeurt met een handregelaar van Massoth. De baan is digitaal, wat in dit geval betekent dat er slechts twee draden van de Massoth centrale, die in de garage staat, naar de rails gaan. De wissels kunnen digitaal geschakeld worden, maar met de hand gaat sneller, omdat je anders op de handregelaar moet omschakelen van trein- naar wisselbesturing (en weer terug).