Nieuw! Volg de voortgang van de bouw in de blog!
Onze keuze voor het railmateriaal is gevallen op Peco. Omdat de RhB een smalspoorbaan is met een spoorbreedte van 1000 mm, gebruiken we de H0m rail code 75 met een spoorbreedte van 12 mm. Het assortiment is beperkt, want het bestaat uitsluitend uit wissels, meegebogen wissels, een kruising, een Engelsman en flex-rails met een lengte van 90 cm.

We gebruiken de wissels van het type SL-E, dat wil zeggen dat ze een metalen puntstuk hebben dat apart gevoed moet worden. Afhankelijk van de positie van de wisseltong moet het puntstuk gevoed worden uit een van de railstaven. We hebben op de pagina wisselbesturing beschreven hoe dit wordt gerealiseerd.

Omdat rechte én gebogen railstukken in het Peco assortiment ontbreken, moet je dus alles met flex-rails bouwen. Dit is voor de normale trajecten en emplacementen geen probleem, maar voor de helix hadden we toch liever vaste bochten toegepast. Ondanks dat we zeer nauwkeurig te werk zijn gegaan bij het leggen van de rails in de helix, hebben we naderhand toch reparatiewerk moeten doen aan rails die bij enkele onderbrekingen van blokovergangen en bezetmelders niet meer vloeiend lagen.

In de schaduwstations én de gewone stations Ospizio Bernina en Alp Grüm ligt de rails op een kurklaag van 2 mm. In station Pontresina is de rails direct op de modulebakken gelegd. Voor de zichtbare trajecten tussen de stations hebben we de railbedding van Heki toegepast, waardoor je meteen een natuurlijke railbed krijgt. De onzichtbare delen onder Alp Grüm zijn deels op een foam bedding
van Woodland gelegd, waarbij het risico bestaat dat je door het té strak aandraaien van de Piko railschroefjes, een "golvend" traject krijgt.

Na het leggen van de rails wordt de ballast aangebracht. We gebruiken hiervoor Minitec standard schotter, te verkrijgen in diverse kleuren. Wij leggen dit met de hand aan en gebruiken hiervoor geen hulpmiddel. De ballast wordt met een kwastje op de juiste plekken geveegd. Ligt de ballast goed dan met  Minitec  Fliessverbesserndes Universal-Netzmittel nat sproeien. Niet te nat, waarna het druppelen begint met Minitec Hochflexibeler Schotter Mattkleber. Wees hier niet te zuinig mee, want de ballast moet goed vastzitten. De hier omschreven materialen kun je weer bij Unique Modelbouw in Coevorden kopen. 

Daarna krijgen de nikkelzilveren rails, die vanuit de verpakking blinkend schoon zijn, met de airbrush, dan wel gewoon met de kwast een laagje verf van bij voorbeeld Vallejo. Onze voorkeur gaat uit naar het werken met de airbrush. We gebruiken eerst diverse kleuren om de gebruikelijke roestkleur te maken. Je kunt hier kiezen voor minder roestig tot erg roestig. Daarna met de kleuren Grondr en Dust lichtjes over de roestige rail heen spuiten. Als laatste een kleine zwarte streep in het midden van de rail voor het effect van een oliespoor. Je kunt ook kiezen voor een setje van AMMO nr. 1015. Ook hier zitten verschillende kleuren in een setje.  Eigen inzicht en creativiteit is belangrijk voor het gewenste resultaat. Op de langere en rechte sporen breng je uiteraard maar weinig aan. Wel roest en stof, maar weinig zwart. De Panoramakurve bij Alp Grüm is uiteraard redelijk roestig door het schuren van de wielen op de railstaaf. Als je de foto's daarvan vergelijkt met de rails in station Pontresina, dan zie je een groot verschil.

Ondanks dat de Peco rails de naam heeft probleemloos te zijn met stroomafname, constateren we toch regelmatig problemen met treinen die niet van hun plaats komen. Controle van de rails toont dan aan dat er een zwarte aanslag op de rails zit. We gaan er vooralsnog vanuit dat dit veroorzaakt wordt door de relatief hoge luchtvochtigheid (tot 80%) en het feit dat er in de ruimte ook nog steeds met allerlei materialen, dus stof, gewerkt wordt. Zagen, boren, schuren doen we bij voorkeur in een andere ruimte of buiten en voor het vochtprobleem hebben we een luchtontvochtiger aangeschaft.
Railmateriaal