Nieuw! Volg de voortgang van de bouw in de blog!

De bouw van de modelbaan is op te delen in een aantal onderdelen:



Deze onderdelen zijn opgesomd in de volgorde die de trein rijdt van St. Moritz naar Cavaglia. De volgorde van de bouwfasen vind je bij de tijdlijn. Omdat we een tamelijk grote baan bouwen met veel variatie, ontkomen we er niet aan om veel tekst te gebruiken. Foto's zijn te vinden op de individuele pagina's van de diverse baandelen.

Schaduwstation Samedan en St. Moritz

 

Nog voordat we definitief besloten hadden welke situatie en welke stations we zouden nabouwen, stond al wel vast dat we een zo groot mogelijk schaduwstation wilden bouwen. Als basis werd gekozen voor een systeem met modulebakken, zodat we bij eventuele verhuizingen de bakken konden scheiden, vervoeren en elders weer opbouwen.


Het schaduwstation inclusief de wisselstraten is 530 cm lang en ligt op vier modulebakken van 60 cm breed. In het verlengde van het schaduwstation liggen de twee keerlussen en de helix, wat de totale lengte van dit baandeel op acht meter brengt.


Het schaduwstation bestaat uit zes sporen, drie sporen voor treinen richting Samedan en drie sporen voor treinen richting St. Moritz. Elk spoor bestaat uit twee achterelkaar liggende blokken, zodat we twee treinen per spoor kunnen opstellen. In totaal is er dus in het schaduwstation plaats voor twaalf treinen. Vanuit de helix loopt een omloopspoor naar de inrijzijde van het schaduwstation.


Aan de uitrijzijde van het schaduwstation is de dubbelsporige helix gebouw om met vier slagen van 80 cm naar 120 cm te komen. Het binnenspoor van de helix gaat van Samedan naar Pontresina en het buitenspoor van St. Moritz naar Pontresina. Aan het eind van de helix komen de sporen uit twee tunnelportalen en dat is meteen het niveau van station Pontresina.  De keerlus aan de inrijzijde van het schaduwstation is tijdelijk, want als we in 2025 het baandeel Albula gaan bouwen, wordt deze situatie aangepast.


De helix bestaat uit liggers, die op maat voor ons gelaserd zijn door James Hudson van DCC Train Automation. De liggers zijn op draadeinden van 8 mm gemonteerd zodat je de hoogte kunt bijstellen door de moeren te verdraaien. Wij hebben de liggers aan elkaar gelijmd, maar dat is geen goede keuze geweest, je kunt deze beter schroeven. Dit hebben we naderhand voor mijn (Hente) eigen baan uitgevoerd en is een goede oplossing.


De modulebakken van het schaduwstation en van station Pontresina zijn aan dezelfde poten gemonteerd en zijn voorzien van stelvoetjes om de modules over deze grote lengte waterpas te kunnen stellen.


Station Pontresina

 

Het stationsemplacement van Pontresina is gebouwd op vier modulebakken, variërend in lengte van 80 tot 120 cm. De totale lengte van van het station inclusief wisselstraten, opstelsporen en remise bedraagt 500 cm. Ook hierbij was de gedachte om de bakken c.q. de rails te kunnen scheiden zodat ze makkelijk uit elkaar gehaald konden worden in geval van een verhuizing. Totdat je de rails gaat ballasten en de scenery gaat aanleggen is dit prima uitvoerbaar, maar de bakscheidingen doorvoeren in de afwerking van het landschap geeft geen mooi resultaat.


Op zich zijn de modulebakken voor het station relatief simpel omdat er geen hoogteverschil is. Wel moeten er naderhand openingen in gemaakt worden voor de trappen en de tunnel tussen de perrons en hebben we naderhand de bakken verbreed om voldoende ruimte voor het car system te creëren.


Waar de treinen via de helix naar boven komen hebben we het dorp Mahedan gebouwd. Dit dekt de helix af en het zorgt ervoor dat het traject van Ospizio  Bernina en Alp Grüm niet te saai wordt. De vrije fantasie is hier gebruikt, maar dit Engadiner dorp in het verlengde van het station Pontresina is niet onlogisch.


Aan de andere kant van het station, richting Ospizio Bernina, hebben we een brug gepland, mogelijk gebaseerd op het viaduct bij Davos Wiesen. Omdat hier later het Albula baandeel deels mee samenvalt, hebben we tijdelijk een plank als brug gemaakt om in ieder geval de treinen te kunnen laten rijden tussen Pontresina en Ospizio Bernina. Omdat de modelbaan in een hoefijzer is gebouwd met als middenstuk het station Pontresina, moeten we nu nog bukken om bij de andere kant van het station te komen, maar voor de definitieve brug denken we aan een draaibare of klapbare constructie.


De foto's van Pontresina die u op de verschillende pagina's ziet, zijn gemaakt in de periode van 2021 tot heden, maar worden regelmatig tijdens de afbouw van de scenery aangevuld en/of vervangen door actuele foto's.



Ospizio Bernina


De eerste module die we gebouwd hebben van Ospizio Bernina is de bak met de “Brücke am See“. Dit is de brug waarover de trein rijdt direct na het verlaten van het station richting Alp Grüm.


Deze bak is modulair gebouwd, op poten met stelvoetjes, zodat we de bak op hoogte en waterpas kunnen stellen. De bak is gebouwd uit populieren multiplex van 12 mm. Uiteraard in de hoeken verstevigd met balkjes van  40 x 40 mm. Voor de opbouw hebben we gekozen voor vliegengaas, hout 12 mm en styrodurplaten van verschillende dikten.


Het totale station Ospizio Bernina bestaat uit vijf bakken van 80 cm breed. De totale lengte bedraagt zeven meter. Deze bakken heeft Hente thuis in de garage gebouwd en daar ook samengesteld om een reëel beeld te krijgen van de lengte van de sporen. Ondanks dat de ruimte in Hasselt best groot is, maar voor het bouwen van de bakken heb je niet alleen die ruimte nodig, maar ook voor gereedschap, zoals afkortzaag, inzetzaag, lijmklemmen etc.


Aan de achterkant van de bakken hebben we een deel van het bergterrein gemaakt. De hoogte is hiervan circa 50 cm en veel hoger kan niet, omdat het landschap anders te steil zou worden.


Op de middelste bakken hebben we aan de voorkant een deel van het Lago Bianco nagemaakt. Dit hebben we gedaan met Woodland water C1211 “Realistic water”. Eerst de ondergrond waterdicht maken zodat het bij het gieten niet wegloop door kieren. Als voorbereiding moet je met doorzichtige kit de naden dichtsmeren en aan de voorkant een strip monteren zodat het water niet wegloopt. Daarna kunnen de kleuren aangebracht worden. Voordat het water droog is hebben we eerst allerlei steentjes in het water gedropt. Deze steentjes komen van het wandelpad van Ospizio Bernina naar Alp Grüm. Hierdoor krijg je een realistisch beeld van het water en de walkant.


Aan de Pontresina-kant van het station hebben we een min of meer verdiept spoor aangelegd waardoor je het effect krijgt dat het spoor meer stijgt dan het in werkelijkheid doet. Aan de Alp Grüm-kant van het station is een tunnel gemaakt, waardoor je de trein echt om de hoek ziet verdwijnen en op het traject rond het dorp uitkomt. Ook hier hebben we door middel van water en steenslag een leuk beeld van de omgeving van het traject gemaakt.


Dorp Mahedan 


Het dorp Mahedan is een fantasienaam afgeleid van de bouwers en aangevuld met “dan”, net als Samedan. We hebben dit dorp tussen Ospizio Bernina en Alp Grüm geplaatst.


Het dorp is op een horizontale plaat van 12 mm dikte gesitueerd, waarbij het landschap naar achteren oploopt om het effect van een berg te creëren. Door de ligging van het dorp is de helix uit het zicht. Omdat het ten noorden van Pontresina ligt, is het ook een aanvulling is op het station, in werkelijkheid richting Samedan. Omdat de sporen vanuit het station Pontresina naar de helix lopen verdwijnen ze in twee tunnelportalen. Daarboven is een BBQ plek en een kiosk.


Waterval Berninabach


Het leek ons leuk om een brug te bouwen met daaronder een waterval of snel stromende rivier. Wat direct bij ons opkwam was de waterval van de Berninabach, die onder andere gevoed wordt door de Morteratschgletsjer. Deze waterval ligt tussen het station Morteratsch en de beroemde Morteratschkurve, waar je een mooi uitzicht op de gletsjer hebt.


De modulebak is schuin toelopend en verbindt de bak van het dorp Mahedan met de hoekbak van Alp Grüm. Om een waterval te creëren heb je hoogte nodig en om toch de bak in het landschap aan te laten sluiten is de hoogte beperkt tot ongeveer ?? cm. Bovenop het topje van het landschap hebben we deel wit gelaten, zodat je het idee hebt dat het een uitloper van de gletsjer is. De loop van de waterval is gemaakt van de basismaterialen, vliegengaas en styrodurplaten. De stenen in de rivier zijn echte stenen afkomstig uit Graubünden. De brug is gelaserd van 2 mm MDF, de stenen zijn handmatig ingetekend, gekopieerd, in de software van de laser verwerkt en daardoor gegraveerd. Het handmatig tekenen is een tijdrovende manier, maar wel leuk om te doen en wij vinden zelf het resultaat geslaagd.

Net als bij het water van Lago Bianco is het van groot belang dat je de bak waterdicht maakt voor je het kunstwater gaat gieten. Als je denk dat met Sculptamold de bodem waterdicht is, kom je bedrogen uit. Zorg dus voor een goede afdichting voordat je met “Realistic water” C 1211 van Woodland aan de slag gaat. Om het effect van de waterval te krijgen, hebben we Woodland "Water effects" C1212 gebruikt. We hebben een poging gedaan met Polymax Crystal van Bison, maar daar zijn we niet tevreden over. Wel kun je dit goed gebruiken voor het afdichten van de kieren voordat je het water gaat gieten.

We hebben dus eerst het watereffect gebruik, aanbrengen met een kwastje geeft het beste effect. Voor een waterval smeer je dit uit op een gladde oppervlakte zoals glas, vlak plastic of bakpapier. Wat je gebruikt is niet zo belangrijk, als je het er maar zonder moeite af kunt halen. Zolang het flexibel is kun je het makkelijk verwerken en met Woodland "Water effects" C1212 kun je het vastzetten in de rivierbedding. Als dat gebeurt is, hebben we van bovenaf iedere keer een klein beetje “Realistic water” naar beneden laten lopen. Dit hebben we gedaan totdat beneden een redelijke hoeveelheid water in de waterval bleef staan. Nog enige steentjes in het water gedropt en je hebt een leuk effect. Met witte verf van Vallejo kun je nog accenten, zoals schuimkoppen, aanbrengen.


Alp Grüm

 

Onder het stationsemplacement van Alp Grüm bevindt zich een schaduwstation en op verschillende hoogtes de galerijen er naartoe. Dat is de reden dat we een andere constructie van de modulebakken hebben toegepast. Het schaduwstation Cavaglia is weliswaar op modulaire bakken gebouwd, maar naar boven toe hebben we de open frame methode toegepast. Dit zijn alleen verticale spanten, waarop de trajecten met de galerijen gebouwd zijn. Het station en de bekende Panoramabocht liggen op een plaat die over een aantal bakken heen loopt. Achter het station staat het hotel-restaurant Belvedere op de bergtop. We hebben dus niet alleen een aantal bakken achter elkaar geplaatst, maar ook een bak erboven op.


Het bouwen van het baandeel Alp Grüm was weer een nieuwe uitdaging. De hoogte verschillen zijn ca …..cm. Van Alp Grüm naar het hotel-restaurant Belvedere ca …cm, dus totaal ….cm  Van het schaduwstation naar het station Alp Grüm kom je door twee galerijen. Het spoor loopt omhoog met een stijgingspercentage van 3 tot 5%, dus zijn ook de galerijen met dit stijgingspercentage gebouwd. Het grote hoogteverschil is een leuk effect, zeker als je op het niveau van het schaduwstation zit en je kijkt naar boven. Je ziet dan de trein in wisselende richtingen én op meerdere niveaus naar boven rijden.


Voor de bouw van deze bakken hebben we dezelfde basismaterialen gebruikt, zoals populieren triplex van 12 mm, Styrodur en vliegengaas. Voor de afwerking dan weer Sculptamold. Voor de scenery gebruiken we zelfgemaakte bomen uit bouwpakketjes van Unique Modelbouw en kant en klare bomen van Busch en Model Scene. Op de hoogte van Alp Grüm groeien veel lariksen en maar weinig andere boomsoorten, zodat je in de herfst heb je een mooi goudgekleurd landschap van alle lariksen hebt.


Stablini


Nadat het spoor vanuit Alp Grüm met twee galerijen ondergronds is gegaan, komt eerst de passeerplaats Stablini. Na de Stablinikurve verdwijnen de treinen in een tunnel en komen pas weer in het zicht als zij na een kort oponthoud in schaduwstation Cavaglia gekeerd zijn via de keerlus. Net als in werkelijk bestaat dit dienststation uit twee sporen waar een dalende en een stijgende trein elkaar kunnen passeren. Deze twee sporen zijn op een plank op het open frame langs de hele buitenmuur aangelegd, zodat zelfs de langste trein plaats kan maken voor een tegentrein.


Cavaglia


In werkelijkheid loopt de Berninabahn door naar Tirano in Italië, maar bij ons is Cavaglia het eind van de lijn en is gebouwd als schaduwstation met vier sporen die elke twee achterelkaar liggende blokken hebben. Dus hier is plaats voor maximaal acht treinen. Na het schaduwstation ligt een keerlus, waarna de trein weer richting station Stablini rijdt. Zowel het schaduwstation als de keerlus zijn op gesloten modulebakken gebouwd, waarbij de achterzijde niet gesloten is in verband met de bereikbaarheid.


Albula


De bouw hiervan is gaat naar verwachting in 2025 beginnen. De bedoeling is om de viaducten I t/m III na te bouwen samen met het station Muot.


 

Bouw van onze modelbaan