Nieuw! Volg de voortgang van de bouw in de blog!
Naast de mogelijkheid handmatig met treinen te rijden, zal er vaak automatisch gereden worden. In dat geval zorgt iTrain voor de besturing van treinen, waarbij een juist geijkte snelheid de belangrijkste voorwaarde is.

Het ijken van snelheden wordt ook door iTrain verzorgd, waarbij op verschillende rijstappen heen en weer gereden wordt tussen een aantal meldpunten. Omdat de afstand tussen die meldpunten bekend is, kan vanuit de verstreken tijd de snelheid berekend worden. Deze snelheden wordt bij de locomotief opgeslagen en toegepast om op de juiste modelsnelheid te rijden.

Voor het ijken van snelheden worden vaak bezetmelders in de rails toegepast, maar wij hebben een zogenaamde RAILspeed opgesteld in het station Pontresina. In de RAILspeed zitten twee IR-sensors die zorgen voor het detecteren van de locomotief. Doordat de sensors op een afstand van 10 cm zitten is het kastje niet veel breder dan 12 cm. Doordat de sensoren op korte afstand van elkaar liggen, gaat het ijksproces sneller dan met lange bezetmelders.
RAILspeed
Voor het nauwkeurig stoppen van de trein op de gewenste positie in een blok is niet alleen een juiste ijking van de snelheid noodzakelijk, maar ook het instellen van de reactievertraging van de locomotief. Met de reactievertraging wordt de afremvertraging in de decoder (CV4) gecompenseerd, wat vooral bij locomotieven met geluid van belang is.
Om de RAILspeed te verbergen, is door Hente een kleine loods gebouwd waar het apparaat ingebouwd is.