Nieuw! Volg de voortgang van de bouw in de blog!
Het baandeel Pontresina is nog in aanbouw. Uiteraard is het station technisch klaar en wordt bereden, maar aan de scenery wordt op dit moment volop gebouwd. Hieronder een impressie van de landschapsbouw en wat filmpjes van treinen die het station in- en uitrijden. Klik op de filmpjes om een schermvullende versie te zien.

De foto's van Pontresina die u op de verschillende pagina's ziet, zijn gemaakt in de periode van 2021 tot heden, maar worden regelmatig tijdens de afbouw van de scenery aangevuld en/of vervangen door actuele foto's. Verder kan je in onze blog de vorderingen volgen.
Pontresina
We hebben bij het ontwerp van de modelbaan bewust gekozen voor het station Pontresina, omdat daar de lijnen van het Stammnetz en de Berninabahn bij elkaar komen. Ondanks dat het sinds 1942 één spoorwegmaatschappij is, zijn er twee rijspanningen in gebruik: treinen van het Stammnetz rijden op 11kV wisselstroom en van de Berninabahn op 1000V gelijkstroom. Doorgaande treinen van Chur naar Tirano, zoals de Bernina Express moesten vroeger in Pontresina op Gleis 3 van locomotief wisselen. Dit spoor was hiervoor omschakelbaar tussen de twee rijspanningen met een zogenaamde Schaltposten. Toen de Allegra, die op beide rijspanningen kan rijden, in 2010 in bedrijf genomen werd, verviel de noodzaak om de locomotief te wisselen.

Op de video hiernaast is de hele procedure van het wisselen van de locomotieven te zien. Aan het eind van het fragment zijn tijdens het uitrijden van de trein ook het Räumungsignaal en het knipperlicht voor de gesloten overweg te zien.

De complete video van REOS, waar dit fragment uitkomt is te zien op YouTube. Het wisselen van de locomotief gebeurt daar vanaf minuut 57:40.