Nieuw! Volg de voortgang van de bouw in de blog!
Ondanks dat de sporen geballast zijn en de gelaserde perrons liggen, hebben we onlangs besloten een kleine verbouwing te doen. Wat is het geval? Om de een of andere reden is destijds de breedte van het perron verkeerd berekend en is te breed uitgevallen. We kwamen daar achter toen we de trappen zouden plaatsen en de perronkap wilden ontwerpen.
Na kort overleg hebben we unaniem besloten om de boel te slopen en nieuw aan te leggen. Het perron zou als je de werkelijkheid terugrekent naar schaal 1:87 ongeveer 80 mm breed moeten zijn. Dat is een groot verschil met de 120 mm die het perron nu meet. Dat houdt in dat de sporen 4, 5 6, en 7 zouden moeten opschuiven en wel 40 mm. Maar als spoor 6 en 7 opschuiven, moet ook de remise verlegd worden en zover wilden we niet gaan.
De concessie is (het is en blijft een hobby, toch?) om alleen spoor 4 en 5 te verleggen en het perron geen 80 mm, maar 93,5 mm te maken. Dat houdt in dat het verschil van 26,5 mm verdeeld moet worden tussen spoor 4-5 en spoor 5-6. Om het kopspoor 13 in het hart van het perron te houden, verleggen we dat ook.
De sloop van de spoor 4, 5 en 13 was binnen de korte keren gebeurd door de ballast met de plantenspuit nat te maken. De flexrails lijken zelfs na goed schoonmaken nog bruikbaar te zijn. Maar als de rails opschuiven, verschuiven de wissels ook, dus we moeten ook vijf aandrijvingen verplaatsen.
Inmiddels heeft Hente de nieuwe perrons gelasered en ook de trappen met de 3D printer gemaakt. De perrons zijn definitief geplaatst en de plaats van de trappen vastgesteld. In de modulebakken zijn de uitsparingen gezaagd, waarvoor wel een paar kabelbomen verplaatst moesten worden.
De trappen zijn als proef geplaatst en worden nu afgewerkt.
Pontresina ombouw perron