Nieuw! Volg de voortgang van de bouw in de blog!
Baan thuis bij Roelof
Roelof is eind jaren 80 begonnen met een H0 baan met een Nederlands thema. Door een verhuizing in 1991 moest alles in dozen. Toen er in 2017 weer verhuisd werd, was er gelegenheid om op zolder opnieuw te beginnen. Dozen uitgepakt, plannen gemaakt en op basis  van een U-tafel gestart met schaduwstation. Vervolgens daar bovenop een station met bedrijfsgebouwen en een VAM stortplateau gebouwd.

De volgende fase was de tweede U-poot met een verbinding op niveau van het schaduwstation.  Om de  laatste bouwfase te beginnen (tweede station en verbinding via bruggen, waarbij de U een O wordt), moet het kopstation wel eerst geheel afgemaakt worden. Daar is reeds gestart met scenery, seinen en bovenleiding. Het ontwerp van de bruggen en aanpassing van de sporen is grofweg uitgelegd.

Voor dat ik weer begon te bouwen was digitalisering een optie waar ik mee aan de gang wilde. Na een neutrale voorlichting van Frans, heb ik gekozen voor iTrain en Dinamo. De belangrijkste overwegingen waren: zowel analoog en digitaal rijden (van belang voor mijn oudere treinen?), de zekerheid dat er door ontwikkeld wordt door de leveranciers en dat het geschikt is voor een forse baan. Met een honderdtal wissels en blokken is dit achteraf een hele goede keuze geweest.

Mijn  messing rail en wissels van Fleischmann is nog steeds te koop op Marktplaats en stond uitbreiding niet in de weg. Het rijdend materieel, voor zover dat dus in Nederland te zien is of was, komt voornamelijk van Roco en Piko met nog wat Fleischmann en wat Trix/Märklin materiaal.

Nu de baan nog in opbouw is en mijn verzamelwoede haast niet te stuiten is, ligt er veel (treinen en scenery) in de kast te wachten tot alle sporen gelegd zijn. Dan kunnen ook de (Faller) stations uit de kast komen en op de baan geplaatst worden.  Bovenleiding aanleggen, ballasten en daarna kunnen treinen ingeregeld worden en is het tijd om alles te finetunen.