Nieuw! Volg de voortgang van de bouw in de blog!
Montage wisselmotoren
In de schaduwstations zijn de wisselmotoren direct naast de wissels geplaatst, dus boven op de plaat en niet eronder. Dit maak de installatie, maar vooral eventuele latere ingrepen, zoals bijstellen of in het ergste geval vervangen, een stuk makkelijker.
Hier zijn oorspronkelijk MP1 motoren geïnstalleerd, maar zoals op de eerste foto te zien is, hebben we één defecte MP1 motor vervangen door een motor van het type MP5.
In de andere baandelen, zoals op de foto hiernaast in Pontresina, zijn de motoren uiteraard "ondergronds" gemonteerd. De eerste motoren zijn met een rechte steldraad rechtstreeks van de motor naar de wisseltong gemonteerd. In de praktijk voldeed dit niet, omdat de verenstalen steldraad te stug bleek te zijn om enigszins mee te veren als de eindstand van de motor bereikt werd.

Ondanks dat je de stelweg van de motor ingesteld kan worden op 3 mm (6 mm of 9 mm is ook mogelijk) en de uitslag van de tong van de PECO wissels ook ongeveer 3 mm bedraagt, leidde dit toch vaak tot niet zuiver aanliggende wisseltongen. Het afstellen van de stelweg verloopt dan uiterst moeizaam.

Uiteindelijk hebben we hier dezelfde bevestigings-methode toegepast als al in het schaduwstation in gebruik was.

In plaats van een starre koppeling met een recht stukje verenstaal, gebruiken we nu een langer stuk verenstaal met een zig-zag erin. Hierdoor ontstaat het harmonica-effect als de motor en/of de wisseltong zijn eindstand bereikt. Dit heeft wel tot gevolg dat de motor verder weg van het gat onder de wisseltong gemonteerd moet worden en dat het verenstaal horizontaal onder de plaat loopt. Om deze te geleiden worden twee of drie korte messingpijpjes met een inwendige maat van 1 mm gebruikt, waarin het verenstaal van 0,8 mm heen en weer schuift als de motor draait. De messingpijpjes zijn gesoldeerd op soldeerlippen met een schroefgat waar een 3 mm parker of houtschroef in past om het geheel onder de plaat te schroeven.
Bijkomend voordeel van deze montagemethode is dat je ook op moeilijk bereikbare plaatsen, zoals vlak bij een spant, een wissel of een wisselmotor kan plaatsen.