Nieuw! Volg de voortgang van de bouw in de blog!
Veel stations bij de RhB hebben groepssignalen voor het uitrijden. Dat betekent dat er slechts één uitrijsein per kant van het station staat, dat dus voor meerdere sporen gebruikt wordt. Er zijn een aantal methodes om aan de machinist kenbaar te maken dat het sein op dat moment voor hem geldt.
De eerste methode is het gebruik van Fahrbegriffe. De sporen zijn meestal genummerd vanaf het stationsgebouw, dus aan het perron van het stationsgebouw ligt spoor 1 en zo verder tellend. Meestal gaat het hier om stations met twee of drie sporen. In geval van een station met drie sporen geeft Fahrbegriff 1 aan dat het sein voor spoor 1 geldt, Fahrbegriff 2 voor spoor 2 en Fahrbegriff 3 voor spoor3. In dit geval zijn er dus geen extra lampen nodig.
De tweede methode gebruikt één extra lamp, die brandt boven of naast het spoor waarvoor het sein op dat moment geldt. Deze situatie hebben we in station Ospizio Bernina toegepast. Aangezien deze lampen niet van een van de modelspoorfabrikanten te betrekken zijn, hebben we ze met de 3D printer zelf gefabriceerd.
Op de foto hiernaast zijn in het bovenleidingsportaal per spoor twee seinen te zien: een Abfahrsignaal (wit/groen) en een lamp voor het spoornummer (oranje).
De derde methode is vergelijkbaar met methode 2, alleen worden dan geen losse lampen gebruikt, maar een cijferbak waarop het spoornummer wordt aangegeven. We vinden deze situatie in het station Pontresina. Probleem op de modelbaan is om een zeven-segment display of led-matrix te vinden dat klein genoeg is.....
Gruppensignal
Fahrbegriff 1
Fahrbegriff 2
Fahrbegriff 3
Cijferbak
Boven elk spoor een lamp